521 views 0 comments

All Points Bulletin Review

by on July 16, 2010
 

Πού πάτε, κύριε πόλισμαν;

Όταν, βλέποντάς το APB στην περσινή gamescom και σε events της EA, περιγράφαμε το APB ως “κλέφτες και αστυνόμοι”, δεν είχαμε ιδέα πόσο μέσα θα πέφταμε. Το νέο MMO από τη Realtime Worlds είναι μια πολύ ιδιόμορφη περίπτωση παιχνιδιού, αλλά η ουσία του μπορεί να συμπυκνωθεί σ’αυτή την απλή φράση που περιγράφει το κλασσικό παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων (των δικών μας, δηλαδή, δεν ξέρουμε εσείς η νέα γενιά τι παίζατε μικροί… προχθές). Στο παιχνίδι υπάρχουν μόνο δύο factions, οι Criminals (κλέφτες) και οι Enforcers (αστυνόμοι). Και οι δύο factions τριγυρνούν ελεύθερα στην πόλη του San Paro – η μία διαπράττει συνεχώς όσα περισσότερα εγκλήματα μπορεί, ενώ η άλλη προσπαθεί να την σταματήσει και να την εξουδετερώσει.

Mean Streets: Παίζοντας
Πρακτικά, αυτό μεταφράζεται σε ένα ατελείωτο κυνηγητό μέσα σε δύο συνολικά, instanced χάρτες, ενώ το παιχνίδι που έρχεται στο μυαλό μας είναι περισσότερο το Grand Theft Auto παρά το World of Warcraft. Λογικό, αν σκεφτούμε ότι ο Dave Jones, επικεφαλής της ομάδας της Realtime Worlds, συγκαταλέγεται στους original δημιουργούς του GTA.

All Points Bulletin Screens 01 All Points Bulletin Review

Ακόμα κι αυτό, όμως, εξυπηρετεί μόνο στο να δωθεί μια αρχική εντύπωση για την αίσθηση του παιχνιδιού, καθώς οι ομοιότητες με το GTA περιορίζονται στον ανοιχτό (περίπου) κόσμο, στην οδήγηση αυτοκινήτων στους δρόμους (απολαύστε ανεύθυνα) και στο shooting gameplay. Από κει και μετά, όμως, πρόκειται για τελείως διαφορετική εμπειρία –από όλες τις απόψεις. Καταρχήν, μοιραζόμαστε το χάρτη με τους υπόλοιπους παίκτες, Criminals και Enforcers, και όλοι μαζί ακολουθούμε τα objectives που μάς δίνονται από τις αντίστοιχες αρχές μας.

Τα objectives αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν να διαρρήξουμε ένα κατάστημα ή ένα σπίτι και να κλέψουμε τα αντικείμενα που θα βρούμε ή να σταματήσουμε μια διάρρηξη, να κλέψουμε ένα όχημα χρηματαποστολής ή να προστατέψουμε το εν λόγω όχημα και πάει λέγοντας.

All Points Bulletin Screens 02 All Points Bulletin Review

Όσο εκπληρώνουμε objectives και εξυπηρετούμε την faction μας με διάφορους τρόπους (οι Criminals, π.χ. μπορούν να κλέβουν αυτοκίνητα ή να ληστεύουν και να δέρνουν περαστικούς), ανεβαίνει ένας μετρητής που επηρεάζει το status μας στην περιοχή – Notoriety για τους Criminals και Prestige για τους Enforcers. Όσο ανεβαίνει αυτός ο μετρητής μας, τόσο περισσότερο θα γινόμαστε αντιληπτοί από την αντίπαλη faction. Εφόσον δεν συμμετέχουμε στην εκπλήρωση κάποιου objective, δεν μπορούμε να αλληλεπιδράσουμε με τους άλλους παίκτες με κανέναν τρόπο. Αν, όμως, ο μετρητής μας είναι αρκετά ανεβασμένος, κάθε φορά που θα αναλαμβάνουμε μια αποστολή, ένα αντίστοιχο μέλος της αντίπαλης παράταξης θα ειδοποιείται για να μας αντιμετωπίσει (λαμβάνοντας, τι άλλο, ένα All Points Bulletin).

Αν κάποιος παίκτης ανεβάσει το μετρητή του αρκετά, τότε επικηρύσσεται μέσα στο χάρτη και μπορεί να τον κυνηγήσει οποιοσδήποτε άλλος, μέχρι να τον σκοτώσει. Ο μετρητής αυτός δεν είναι persistent και περιορίζεται στο instance που παίζουμε ανά πάσα στιγμή, ενώ αν πεθάνουμε αρκετές φορές ή αποτύχουμε σε αρκετά objectives, θα αρχίσει να πέφτει ξανά.

All Points Bulletin Screens 03 All Points Bulletin Review

Αυτό που είναι persistent είναι το γενικό μας rating, το οποίο είναι ό,τι πιο κοντινό σε “level” διαθέτει το APB. Ανεβαίνει με την επιτυχή ολοκλήρωση αποστολών, τα kills που σημειώνουμε και, γενικά, την καλή μας πορεία στο παιχνίδι, όμως, η αλήθεια είναι ότι τα αποτελέσματα της ανόδου μας αυτής δεν είναι άμεσα ορατά. Το gameplay του APB δεν απαιτεί στατιστικά, skills και λοιπά, καθώς βασίζεται αποκλειστικά στο shooting και στην οδήγηση, κι έτσι είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσουμε κάποια πρόοδο στο χαρακτήρα μας. Δεν υπάρχει καν μια πρόοδος στις αποστολές, ώστε να ξεκλειδώνονται κάποιες π.χ. πιο δύσκολες αργότερα ανάλογα με το rating μας.

Η δυσκολία έγκειται αποκλειστικά στην ικανότητα των άλλων παικτών που αποτελούν τους συμμάχους ή τους αντιπάλους μας. Μπορούμε να αναλάβουμε έξτρα αποστολές από διάφορους contacts στο παιχνίδι, αυξάνοντας έτσι το standing μας με διάφορες ομάδες από NPCs, αλλά αυτό μικρό αντίκτυπο έχει στο gameplay πέρα από το ξεκλείδωμα πραγμάτων όπως νέα όπλα και αξεσουάρ για τον πλούσιο editor του παιχνιδιού (περισσότερα για αυτό στη συνέχεια).

Στο γάμο του Καραγκιόζη: Μάχη/οδήγηση
Δυστυχώς, οι action μηχανισμοί στους οποίους βασίζεται το APB είναι άκρως ελαττωματικοί, για πολλούς λόγους. Καταρχήν, το shooting το ίδιο παραπέμπει σε άλλες εποχές, με μειωμένη ακρίβεια και πολύ μικρή ποικιλία στα διαθέσιμα όπλα. Ενώ αποτελεί τόσο σημαντικό σημείο του gameplay, φαίνεται απίστευτα οπισθοδρομικό. Η ζημιά στην υγεία μας απεικονίζεται με το γνωστό πλέον κοκκίνισμα της οθόνης όταν κινδυνεύουμε άμεσα, ενώ αν αποφύγουμε τον κίνδυνο για αρκετή ώρα, επιστρέφουμε σε κανονική κατάσταση. Με τον τρόπο που μάς αναγκάζει το παιχνίδι να αντιμετωπίσουμε τη μάχη, συνίσταται εκτεταμένη χρήση κάλυψης, μόνο που δεν υπάρχει τέτοιος μηχανισμός – έτσι, αναγκαζόμαστε να αυτοσχεδιάσουμε. Στην οδήγηση, τα πράγματα είναι κάπως καλύτερα από την άποψη ότι υπάρχει μια αρκετά μεγάλη ποικιλία οχημάτων, τα περισσότερα από τα οποία διαφέρουν αρκετά στον τρόπο χειρισμού τους. Όμως, ο χειρισμός ο ίδιος δεν είναι καθόλου βολικός και χαρακτηρίζεται από ανακρίβεια.

Το lag που παρατηρούμε ακόμη στον τίτλο χειροτερεύει τα πράγματα, καθώς δεν ήταν λίγες οι φορές που ξεκινήσαμε να κάνουμε μια στροφή, παρακολουθήσαμε τα πάντα να παγώνουν γύρω μας λόγω του lag και κατόπιν ανακαλύψαμε ότι στο μεταξύ είχαμε κάνει μια πλήρη περιστροφή 360 μοιρών. Το lag, μάλιστα, είναι ένα σημαντικό πρόβλημα του παιχνιδιού και επηρεάζει πολύ αρνητικά και τη μάχη. Το ενθαρρυντικό είναι ότι από όταν ξεκινήσαμε να παίζουμε το παιχνίδι μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, η υποστήριξη του παιχνιδιού δεν έχει πάψει και η κατάσταση έχει βελτιωθεί αισθητά, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι κάτι που μπορεί να αγνοηθεί.

All Points Bulletin Screens 04 All Points Bulletin Review

Κι εγώ, τι ρόλο παίζω; Αποστολές/gameplay
Ο προβληματικός χειρισμός είναι ακόμη μεγαλύτερο αρνητικό, καθώς συνοδεύεται από ένα εξίσου προβληματικό gameplay. Πέρα από τις αποστολές και τα APBs, δεν υπάρχουν και πολλά πράγματα να κάνουμε στην πόλη του San Paro, ή τουλάχιστον στο ένα από τα δύο διαθέσιμα instances που υποτίθεται ότι την αποτελούν. Γενικά, το παιχνίδι δίνει την αίσθηση του μισοτελειωμένου, ή έστω του απόλυτα βασικού μέχρι να έρθουν τα πραγματικά σημαντικά στοιχεία. Οι αποστολές είναι επαναλαμβανόμενες και με πολύ μικρή ποικιλία – πολλές φορές αναγκαστήκαμε να παίξουμε τον ίδιο τύπο αποστολής τρεις φορές στη σειρά, ενώ και τα APBs περιορίζονται σε λίγους διαφορετικούς τύπους δράσης.

All Points Bulletin Screens 05 All Points Bulletin Review

Ο τρόπος, επίσης, που μάς βάζει το παιχνίδι σε ομάδες και καλεί αντιπάλους για την αποστολή είναι αρκετά αδέξιος και τυχαίος, αν και η επικοινωνία μέσω φωνής με τα μέλη της ομάδας γίνεται αυτόματα και σε γενικές γραμμές δουλεύει καλά. Γενικά, αυτό που κάνουμε περισσότερο στο APB είναι να παίρνουμε ένα αντικείμενο από κάπου, να το μεταφέρουμε κάπου αλλού, να προστατεύουμε την περιοχή όπου το πήγαμε, να κρατάμε μια περιοχή ή ένα αντικείμενο στην κατοχή μας μέχρι να τελειώσει η αντίστροφη μέτρηση κλπ.

Ο τρόπος σχεδιασμού των αποστολών ευνοεί το προβάδισμα στην αρχή τους, αλλά από εκεί και μετά, η έκβασή τους εξαρτάται από τύχη και από την ικανότητά μας στο shooting. Δεν φαίνεται να υπάρχουν κάποιες στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν στην επικράτηση, ενώ ο τρόπος που χρησιμοποιεί το παιχνίδι για να μάς συνδέει με άλλους παίκτες σε μια ομάδα, δεν ευνοεί καθόλου την ομαδική δουλειά (ούτε και την ανταμείβει ιδιαίτερα, αν δεν υπολογίσουμε ότι, απλώς, περισσότερα όπλισμένα χέρια έχουν περισσότερες πιθανότητες νίκης).

Σε γενικές γραμμές, όταν έπρεπε να υπερασπιστούμε μια περιοχή, είχαμε το πλεονέκτημα ενάντια στους επιτιθέμενους, αλλά κι αυτό δεν σήμαινε πολλά, καθώς ο θάνατος μάς στέλνει σε ένα σημείο περίπου 100 μέτρα από εκείνο όπου πεθάναμε, αναγκάζοντάς μας να τρέχουμε ώστε να επιστρέψουμε εκεί που βρίσκεται η δράση – συνήθως για να ανακαλύψουμε ότι οι αντίπαλοι έχουν περάσει στο επόμενο σκέλος της αποστολής τους, και πρέπει να κατευθυνθούμε αλλού.

All Points Bulletin Screens 06 All Points Bulletin Review

Η χαρά της δημιουργίας: Editors
Είναι ίσως ανησυχητικό ότι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα τμήματα του παιχνιδιού δεν αποτελεί το κύριο μέρος του. O editor του APB είναι από τα πιο λεπτομερή και περίπλοκα εργαλεία δημιουργίας υλικού που έχουμε δει, όχι μόνο σε MMO, αλλά σε οποιοδήποτε παιχνίδι. Αμέσως μετά την εγγραφή μας και το ξεκίνημα του παιχνιδιού, μπαίνουμε στη διαδικασία δημιουργίας χαρακτήρα. Εκεί μπορούμε να φτιάξουμε τον ήρωά μας, επιλέγοντας μέσα από μια πολύ μεγάλη ποικιλία χαρακτηριστικών, τα οποία κατόπιν μπορούμε να τροποποιήσουμε με όποιο τρόπο θέλουμε, κάνοντας τον χαρακτήρα μας όσο μοναδικό ή όσο κοινότυπο επιθυμούμε.

Πέρα από αυτό, υπάρχουν ξεχωριστοί (και το ίδιο και περισσότερο λεπτομερείς) editors για τη δημιουργία original υλικού, για την τροποποίηση αυτοκινήτων, ακόμα και για τη σύνθεση μουσικής – με αυτό τον τελευταίο editor μπορούμε να συνθέσουμε το death theme μας, το οποίο είναι μια σύντομη μουσικούλα που ακούει το εκάστοτε θύμα που έπεσε από τα πυρά μας. Το βάθος όλων αυτών των editors είναι πραγματικά μεγάλο, επιτρέποντάς μας να δημιουργήσουμε σχεδόν ό,τι σχέδιο μπορούμε να φανταστούμε και να φτιάξουμε έτσι ξεχωριστά ρούχα, τατουάζ που μπορούμε να προσαρμόσουμε στον χαρακτήρα μας, να φτιάξουμε το προσωπικό μας όχημα (που μπορούμε να “καλέσουμε” μέσα στους combat χάρτες μέσα στα parking της παράταξής μας) και ακόμη και να τροποποιήσουμε τα όπλα μας. Ό,τι δημιουργούμε μέσα από τους editors του παιχνιδιού, μπορούμε να το μοιραστούμε μέσα από το marketplace, ανταλλάσσοντάς το με κάτι άλλο, αλλά και πουλώντας το για in-game χρήματα ή για Realtime points.

Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι οι Realtime points αποτελούν το συνάλλαγμα που χρησιμοποιούμε για να πληρώσουμε την παραμονή μας μέσα στο παιχνίδι – η συνδρομή μας δηλαδή. Θεωρητικά, λοιπόν, ένας υπέρ-δημιουργικός παίκτης μπορεί να χρηματοδοτεί το παιχνίδι του αποκλειστικά μέσω της εκμετάλλευσης των δηιμουργιών του.

All Points Bulletin Screens 07 All Points Bulletin Review

Όλοι οι editors βρίσκονται στην Social District του παιχνιδιού, στην οποία η παραμονή είναι δωρεάν, αντίθετα με τις άλλες δύο Districts, οι οποίες, όπως προαναφέραμε, είναι αφιερωμένες στη μάχη και στο κυρίως παιχνίδι και οι οποίες μάς χρεώνουν ανάλογα με τη διάρκεια της παραμονής μας σε αυτές (σκεφτείτε ένα καρτοκινητό που δεν χρεώνει μονάδες για το standby mode, αλλά μόνο όταν κάνετε μια κλήση – έχετε έτσι μια πρόχειρη ιδέα του είδους συνδρομής του APB). Η Social District είναι πολύ μικρότερη σε μέγεθος, αλλά αυτό δεν είναι σημαντικό, καθώς ο κύριος σκοπός της είναι η πρόσβαση στους editors (που έχουν τη μορφή τηλεφωνικών θαλάμων) και η κοινωνική συναναστροφή μεταξύ των παικτών.

Προς το παρόν, δεν υπάρχει τίποτα να κάνουμε εκεί πέρα από το να παίξουμε με τους editors, αλλά στοιχεία που υπάρχουν εκεί όπως καλυμμένα αυτοκίνητα, άδειοι χώροι clubbing κλπ. δίνουν την εντύπωση ότι η Realtime Worlds έχει σχέδια στο μυαλό της για την περιοχή.

APB new screen 01 All Points Bulletin Review

All Problems Bulletin: Συμπεράσματα
Το μεγάλο πρόβλημα του APB είναι ότι αυτή η εντύπωση διατρέχει ολόκληρο το παιχνίδι. Παντού υπάρχει η αίσθηση ότι κάπου υπήρχαν περισσότερες ιδέες και περισσότερα σχέδια για το gameplay, τη μάχη, τις αποστολές, τον κοινωνικό χαρακτήρα του παιχνιδιού, κλπ. Αντί γι’ αυτό, η έκδοση του παιχνιδιού που έφτασε στους καταναλωτές φαίνεται να είναι μια πιο προσεγμένη επέκταση μιας beta δοκιμής, σχεδόν σαν να περίμενε ο developer να διαμορφώσει το παιχνίδι ανάλογα με το πώς θα συμπεριφέρονταν οι παίκτες μέσα σε αυτό. Αυτό, όμως, δεν είναι πολύ καλή ιδέα όταν το παιχνίδι πωλείται σε πλήρες κόστος με τον πελάτη να πληρώνει για να κάνει, ουσιαστικά, beta testing.

Η κατάσταση χειροτερεύει από σοβαρά τεχνικά προβλήματα, όπως το lag και οι υπερβολικές απαιτήσεις συστήματος (τα 2GB RAM κρίνονται πολύ λίγα από το παιχνίδι, τη στιγμή που φτάνουν και περισσεύουν για τα περισσότερα ΑΑΑ παιχνίδια σήμερα, ενώ οι λοιπές ελάχιστες απαιτήσεις είναι: επεξεργαστής AMD Athlon 64 X2 5000+ (2.6GHz) ή Intel Core2 Duo 22GHz και κάρτα γραφικών ATi x1900 XT 256 MB ή Geforce 7800 256 MB).


APB “Human Avatar” trailer

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Realtime Worlds για αλλαγές στο σύστημα μάχης, αποστολών και οδήγησης μαρτυρούν από τη μία ότι η εταιρεία, ουσιαστικά, κυκλοφόρησε ένα παιχνίδι το οποίο δεν ήταν και η ίδια σίγουρη τι ήθελε να το κάνει. Αυτό μαρτυρούν και σχέδια για τα οποία μιλούσαν οι developers πολύ πριν την κυκλοφορία του, όπως ιδιωτικοί χώροι για τους παίκτες, κατοχή περιοχών κλπ.

APB new screen 02 All Points Bulletin Review

Από την άλλη, ένα MMO δεν μπορεί παρά να επωφεληθεί από την συνεχή δουλειά του developer πάνω του, ειδικά σε συνεργασία και συνεννόηση με τους παίκτες του. Απλώς, δεν είναι πολύ δίκαιο για τους παίκτες που, ούτε λίγο ούτε πολύ, θα πρέπει να είναι παρόντες στους γεννετήσιους σπασμούς του παιχνιδιού – ούτε θα είναι πολύ καλό αν, όταν το παιχνίδι αποκτήσει μια πιο προσεγμένη μορφή τελικά, δεν έχει μείνει κανένας για να το παίξει. Είναι κρίμα, γιατί πίσω από όλα αυτά κρύβεται ένα πραγματικά καλό και ενδιαφέρον παιχνίδι, το οποίο όμως απλώς δεν έφτασε (ακόμα) στους παίκτες – κάτι που θα πρέπει να γίνει σύντομα, αλλιώς η παιδική χαρά της γειτονιάς θα παραμείνει το καλύτερο σκηνικό για να παίζουμε κλέφτες και αστυνόμους.

+ Πρωτότυπο στήσιμο και σκηνικό για MMO
+ Λεπτομερείς editors με απίστευτο βάθος, που επιτρέπουν στη δημιουργική πλευρά μας να λάμψει
+ Η υπόσχεση ενός πολύ πιο ενδιαφέροντος και καλύτερου παιχνιδιού που μπορεί ακόμα να προκύψει
+ Γρήγορο σύστημα matchmaking…

- … το οποίο όμως είναι τελείως τυχαίο και δεν λειτουργεί πάντα καλά
– Προβληματικός χειρισμός που δυσκολεύει το shooting και την οδήγηση
– Σοβαρά τεχνικά προβλήματα που προκαλούν έντονο lag
– Υπερβολικά υψηλές τεχνικές απαιτήσεις
– Η αίσθηση ότι το παιχνίδι κυκλοφόρησε με σοβαρές ελλείψεις, με την ελπίδα αυτές να – διορθωθούν/συμπληρωθούν στη συνέχεια

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 6.0

Πηγή: www.gameover.gr

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

You must log in to post a comment